Welcome Guest!
twitter facebook rss

,

ေရႊနန္းဆီသို ့ ( ၂ ) သုဝဏၰဘူမိ ( က)

ရာဇဝင္မ်ားထဲမွ သုဝဏၰဘူမိ

ျမန္မာသကၠရာဇ္ - ၈၄၁( ေအဒီ-၁၄၇၉ ) တြင္ ပခူး ( ဟံသာဝတီ) ဘုရင္ ရာမာဓိပတိ( ဓမၼေစတီ မင္း )သည္ ကလ်ာဏီသိမ္ေက်ာက္စာကို ေရးထိုးသည့္အခါ " ဗုဒၶဘာသာ စတင္ တည္၍ ရဟန္းေယာက်ာၤး ရဟန္းမိန္းမ သာမေဏေယာက်ာၤး သာမေဏမိန္းမတို႔ျဖစ္ၾကကုန္၏ " ဟုေဖာ္ျပခဲ႔သည္။
၎သုဝဏၰဘူမိသည္က သုဓမၼပူရသထံု ေဂါဠမတၱိကနွင့္ တိုက္ကလား ဟုအမည္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း မင္းေနျပည္ေတာ္သည္ ေကလာသေပါ ဘရား၏ အေနာက္ေျမာက္ ေထာင့္တြင္႐ွိေၾကာင္း ျမိဳ႕တဝက္ကား ေတာင္ေပၚ၌႐ွိ၍ အျခား တဘက္ ကားညီေသာေျမျပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေရးထိုးခဲ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထို ကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာအညႊန္းအတိုင္းလိုက္၍ ေ႐ွးေဟာင္း သုေတသန မူျဖင့္ အစဥ္အလာစကား နွင့္မွတ္တမ္းမ်ားလာ သုဝဏၰဒီပ သို႔မဟုတ္ သုဝဏၰဘူမိ ဟူသည္ ေ႐ွးဦးအခါက မည္ေနရပ္ကို ရည္ညႊန္းေၾကာင္း ဆန္းစစ္ၾကည့္မိပါသည္။သုဝဏၰဘူမိဟု ေခၚေသာ ေဒသသည္ တိမ္ျမႈပ္ေပ်ာက္ကြယ္ ေနဆဲျဖစ္၏ ေ႐ႊေျမ ၊ ေ႐ႊေရာင္အဆင္းနွင့္ တင္တယ္ေသာေျမ ၊ ေ႐ႊထြက္ေသာ နိုင္ငံ စသည္ျဖင့္ အဓိပၸါယ္ရ သည္။ ျမန္မာတို႔က ေ႐ႊတိုင္းျပည္ ၊ ေ႐ႊနိုင္ငံ ဟုဆိုေသာ ေ႐ွးေဟာင္းမင္းနိုင္ငံ တစ္ခုသည္ ေအာက္ျမန္မာနိုင္ငံ ပင္လယ္ကမ္း႐ိုးတြင္ တြင္တည္႐ွိေၾကာင္း ၊ ထိုမင္းနိုင္ငံ၏ ျမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းသည္ ယခု သထံုေနရာပင္ျဖစ္ေၾကာင္း ၊ ယင္းျမိဳ႕ေတာ္ကို ျမန္မာ့အစဥ္အလာမွတ္တမ္းမ်ားတြင္ သုဝဏဘူမိ- သုဓမၼဝတီ ဟုေခၚေၾကာင္း သထံုရာဇဝင္ကို ကိုျပဳစုသူ ဦးပညာနွင့္ မြန္ရာဇဝင္ နွင့္ ေစတီေတာ္သမိုင္း ကိုျပဳစုသူ ဦးေ႐ႊေနာ္တို႔က ဆိုထားခဲ႔ပါသည္။

ေခတ္ျပိဳင္မွတ္တမ္းမ်ား ဗုဒၶဝင္ဇာတ္ေတာ္မ်ား ဇာတကမ်ားထဲမွ
သုဝဏၰဒီပ - သုဝဏၰဘူမိ - သုဓမၼဝတီ

သုရ္ဒီဏဒီပ- သုုဝဏၰဒီပ သို႔မဟုတ္ သုဝရ္ဏဘူမိ- သုဝဏဘူမိ ဟူေသာအမည္ကို ရာမာယဏ တြင္ေ႐ွးဦးစြာေတြ႕ရသည္။ ခရစ္ ေတာ္မေပၚမီျပဳစုျပီးေသာ ဇာတကမ်ားတြင္ အိႏိၵယနိုင္ငံ ဆိပ္ကမ္းျမိဳ႕မွ သုဝဏဘူမိသို႔ ခရီးထြက္ခဲ႔ေၾကာင္း ကို မဟာ ဇနက မင္းသားသည္ ဥစၥာပစၥည္း႐ွာေဖြရန္ ကုန္သည္တစ္စုနွင့္ အတူ အေ႐ွ႕တိုင္းတခြင္တြင္႐ွိေသာ ေ႐ႊေျမေဒသသို႔ ေရာက္ခဲ ႔ေၾကာင္း ၊ ဘဂုဂစၦ ( ယခု Broach ) မွ သုဝဏၰဘူမိသို႔ ခရီးထြက္ခဲ႔ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ မေဒဝ ေရးသားျပဳစုခဲ႔ေသာ သမုဒၵရာပံုျပင္မ်ား တြင္လည္း ပင္လယ္ခရီးအေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာ တြင္ သမုျဒရသည္ သုဝဏၰဘူမိ၏ ျမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ေသာ ကလသပုရ သို႔ေရာက္ခဲ႔ေၾကာင္း၊ဂုဏၰဝတီ ဟူေသာ မင္းသမီး တပါးသည္ ကဋဟ ( ယခု မေလး႐ွား ) မွအျပန္ ခရီးတြင္ သေဘၤာ ပ်က္ခဲ႔ေၾကာင္း ၊ ေပ်ာက္ဆံုးေနျပီျဖစ္ေသာ Bahskatha ကိုအေျခခံ၍ ေရးသားထားေသာ ပံုျပင္တြင္ သာနူ ဒါသသည္ ထိုနိုင္ငံသို႔ ခရီးထြက္ခဲ႔ေၾကာင္း ၊ ျဗဟၼဏစျႏၵဥ္မိန္ သည္ ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာသားငယ္ကို ႐ွာေဖြရန္ အေ႐ွ႕ဘက္႐ွိကၽြန္း မ်ားသို႔ တစ္ကၽြန္းျပီး တစ္ကၽြန္း ခရီး ဆက္ခဲ႔ေၾကာင္းျဖင့္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။မိလိႏၵပဥွာတြင္ လည္းေကာင္း ၊ မဟာနိေဒၵသ( ေအဒီ ၂-၃ ရာစု ) လည္းေကာင္း ၊ ဒဗိဠနန္းတြင္းေမာ္ကြန္း ( ေအဒီ ၂ ရာစု )တြင္ လည္းေကာင္း ၊ မဟာကာလဝိဘဂၤတြင္ လည္းေကာင္း ၊ သီရိလကၤာ သမိုင္းက်မ္းျဖစ္ေသာ ဒီပဝံသနွင့္ မဟာဝံသတြင္ လည္းေကာင္း ၊ တိဘက္ က်န္းဂန္စာေပမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း ၊ဥစၥာ႐ွာမွီးရန္ ေလွသေဘၤာျဖင့္ ပင္လယ္သို႔ထြက္ၾကရာ အေ႐ွ႕ဘက္႐ွိ ဆိပ္ကမ္းျမိဳ႕မ်ားတြင္ သုဝဏၰဘူမိအမည္ ကိုေတြ႕ရသည္။ အေ႐ွ႕ေတာင္အာ႐ွထြက္ကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ ပိုးထည္နွင့္ ပ႐ုတ္မ်ားပါလာသည္ကိုေထာက္၍ အေ႐ွ႕ေတာင္ အာ႐ွ၏ ေဒသတြင္း နိုင္ငံငယ္ တစ္ခုသာ ျဖစ္နိုင္မည္ဟု မွတ္ခ်က္ ခ်နိုင္ပါသည္။လက္တင္နွင့္ ဂရိဘာသာက်မ္းမ်ားတြင္ ေ႐ႊကၽြန္း၊ ေငြကၽြန္း ဟုေဖာ္ျပထားေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ အေစာဆံုးေသာ လက္တင္ပထဝီဝင္ဆရာၾကီး ေပါင္မ္ပိုးမီးအပ္စ္ ေမလာ Pampomius Mala ျပဳစုေသာ ပထဝီက်မ္း ( ေအဒီ-၀၄၃) တြင္ ေ႐ႊကၽြန္း၊ ေငြကၽြန္း ဟုေဖာ္ျပထားသည္။ ဖလင္နီ Pliny ၏ သဘာဝပထဝီဝင္က်မ္းတြင္ ေ႐ႊေျမကို ပိုးထည္လူမ်ိဳးတို႔ နယ္စပ္တြင္ထားလိုသည္ဟုလည္းေကာင္း၊ ဂရိပထဝီဝင္ ပညာ႐ွင္ၾကီးတစ္ဦးျဖစ္သည့္ ခေလာဒီယပစ္ေတာ္လမီ Claudius Ptolemy ၏ ပထဝီဝင္က်မ္း ( ေအဒီ -၁၂၇၊၄၁ ) တြင္ ေ႐ႊကၽြန္း သို႔မဟုတ္ ေ႐ႊကၽြန္းဆြယ္ဟူေသာအမည္ကိုထည့္သြင္း ထားျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း ေတြ႕နိုင္သည္။ ထို႔ေနာက္ အာေရဗ် အေထာက္အထားမ်ား ျဖစ္ေသာ ( အမ်ားအားျဖင့္ တစ္ဆင့္စကားမ်ားသာျဖစ္ေၾကာင္း သတိခ်ပ္ရန္ ) ဗီ႐ူနီ ျပဳစုေရးသားခဲ႔သည့္ အိႏိၵယနိုင္ငံ၏ ဘာသာအယူဝါဒ ဒႆနိက ၊ စာေပ၊ သမိုင္း၊ နကၡတၱေဗဒ၊ ဓေလ့ထံုးစံနွင့္ ေဗဒင္ပညာ - ေအဒီ - ၁၀၂၀ ျပည့္ခန္႔ ) အမည္႐ွိက်မ္းသည္ ခိုင္လံုသည္။ ထိုက်မ္းတြင္ ဇာဗာဇ္ ကၽြန္းကို ဟိႏၵဴလူမ်ိဳးတို႔က သုဝရ္ဒီပ ဟုေခၚဆိုေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားရာ အာေရဗ်တိုင္းသားတို႔အေခၚ သီရိဘူဇဟု လည္းေခၚၾကေသာ ဗီ႐ူနီ၏က်မ္းလာ သီရိဝိဇိယ ျဖစ္၍ ယခု စူမတ္ၾတားကၽြန္းကိုရည္ညႊန္းသည္။ တ႐ုတ္ အေထာက္အထားတြင္ ေအဒီ ၃ ရာစု တ႐ုတ္မွတ္တမ္းမ်ား၌ ယခု ယိုးဒယားပင္လယ္ေကြ႕ၾကီးကို က်င္လင္ေကြ႕ဟု ေဖာ္ျပထားရာ ေ႐ႊနယ္ျခားေကြ႕ၾကီးဟုအဓိပၸါယ္ရသည္။ အ႐ွင္ ယိက်င့္ ေအဒီ -၇ ရာစုက အေ႐ွ႕ေတာင္အာ႐ွကိုေက်ာ္ျဖတ္ျပီး အိႏိၵယသို႔သြားရာ ၎ ေရးသားျပဳစုခဲ႔ေသာမွတ္တမ္း၌ က်င္းက်ိဳး ( ေ႐ႊကၽြန္း ) ဟုအဓိပၸါယ္ျပန္ထားရာ သုဝဏၰ ဒီပကို တိုက္႐ိုက္ဘာသာ ျပန္ထားျခင္းျဖစ္သည္ ။

ျမန္မာတို႔၏ ရာဇဝင္ထဲက သုဝဏၰဘူမိ။

သုဝဏၰဘူမိကို ျမန္မာရာဇဝင္၊ မြန္က်မ္းမ်ားအျပင္၊ ၎ က်မ္းမ်ားကိုစုစည္း၍ ထုတ္နႈတ္တင္ျပေသာ သထံုရာဇဝင္ ( ဦးပညာ ) ၊မြန္ရာဇဝင္နွင့္ ေစတီေတာ္သမိုင္း ( ဦးေ႐ႊေနာ္ )၊ ရာမညေဒသ ဓါတ္ေတာ္သမိုင္း၊ ပဲခူးကလ်ာဏီမြန္ေက်ာက္စာ ၊ တို႔တြင္ ေတြ႕႐ွိပါသည္။ဦးစြာ မွန္နန္းရာဇဝင္( စာ-၂၁၁) တြင္ သုဓမၼဝတီ သို႔သီဟိုဠ္မွ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ား ပင့္ေဆာင္ လာေၾကာင္း ကိုေဖာ္ျပထားသည္။ မံုေ႐ြးရာဇဝင္( မြန္ရာဇဝင္က်မ္း ) တြင္ သုဝဏၰဘူမိ သို႔ျမတ္စြာဘုရား ကိုယ္ေတာ္တိုင္ၾကြလာ၍ ဆံေတာ္ေပးပံု ၊သြားစြယ္ေတာ္မ်ားပူေဇာ္ရန္ ဗ်ာဒိတ္ေပးပံု ၊မုတၱမ မြန္မင္းဆက္ ကို ဝါ႐ူရီမင္းက တည္ေထာင္မည့္ အေၾကာင္း ဗ်ာဒိတ္ေပးပံု ၊ ဟံသာဝတီကို သမလ ၊ဝိမလတို႔ တည္ေထာင္မည့္ အေၾကာင္း ဗ်ာဒိတ္ေပးပံု ၊ သမလ ၊ဝိမလတို႔ေမြးဖြားရာ မုတၱမအနီး ဓညဝတီ ျမိဳ႕အေၾကာင္း၊သုဓမၼဝတီသထံုကိုထူေထာင္သည္႔ အေၾကာင္း ၊ေနာက္ဆံုးသထံုပ်က္ရသည္႔အေၾကာင္း စံုလင္စြာပါ႐ွိသည္။ ဦးပညာ၏သထံုရာဇဝင္မွာ ကုန္းေဘာင္ဆက္ ဘၾကီးေတာ္ မင္း လက္ထက္တြင္ မြန္ဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုထားေၾကာင္း သိရပါသည္။ ထိုက်မ္းမွ ေကာက္နႈတ္ ရလွ်င္ျဖင့္

၁။ပထမသုဓမၼဝတီ

ေနရာတြင္ မူလမုဆိုးလူမ်ိဳးအိမ္ေျခ၅၀၀ ႐ွိ၏ ။ မင္းကား မဟာသမတ မင္းမွ ဆင္းသက္လာသူ သုဒၶမာနဝ ျဖစ္၏။ ကုသိုလ္ကံၾကီးမား၍ သိၾကားမင္းက ျမိဳ႕ခုနွစ္ထပ္ က်ံဳး ခုနွစ္ထပ္ တည္လုပ္ဖန္ဆင္းေပး၍ သုဓမၼဝတီျမိဳ႕ဟု သမုတ္သည္။ မင္း ၂၄ ဆက္လြန္ေသာ္ မင္းဆက္ျပတ္ ေလသည္။

ဒုတိယသုဓမၼဝတီ

ထိုအရပ္၌ပင္ သီဟ နွင့္ အကုၤၤရအမည္႐ွိ ရေသ့နွစ္ဦးတြင္ အကုၤရ ရေသ့ထံ၌ သုဓမၼရာဇာ မင္းတို႔၏ အႏြယ္ သီရိယကုမၼာ အမည္႐ွိ သူငယ္တစ္ေယာက္ မထင္မ႐ွား ႐ွိေန၏။ ရေသ့နွစ္ပါးမွ ကိတၱိမသား၏ ဘုန္းလကၡဏာ အာဏာ တန္ခိုးနွင့္ ျပည္႔စံုေသာသား ျဖစ္ေၾကာင္းသိလွ်င္ သိၾကားမင္း ကူလွ်င္ ေကာင္းအံ့ ဟု စိတ္ျဖစ္ေပၚေသာ္ သိၾကားမင္းဆင္းသက္ ၍ ရဟန္း နွစ္ပါးတို႔ေနေသာ သခၤန္းေက်ာင္းနွစ္ခုၾကားတြင္ ျမိဳ႕႐ိုးခုနွစ္ထပ္ကာေသာ ျမိဳ႕တည္၍ သုဓမၼဝတီဟုသမုတ္ကာ သီရိယကုမၼာရကို ေဇာတိပါလရာဇာဟု ဘြဲ႔အမည္ေပးကာ မင္းေျမွာက္၏။ ထိုမင္းလြန္ေသာ္ သား သီရိမာေသာကမင္း မင္း ျပဳ၏။

တတိယသုဓမၼဝတီ၊သုဝဏၰဘူမိ

ထိုအခါ သီရိမာေသာကမင္း ကျမိဳ႕သစ္တည္ေၾကာင္း ဘိုးေတာ္ရေသ့ နွစ္ပါးကိုေလွ်ာက္ရာ ရေသ့နွစ္ပါးတို႔က မိမိတို႔အားဆည္းကပ္လာေသာ ဝိဇၨာဓိုရ္ တို႔နွင့္ တိုင္ပင္ျပီးလွ်င္ ေဂတၱပလု ( ေဂါ့ေတာင္ ) အမည္႐ွိေတာင္ ၏ ေျမာက္အရပ္၌ ေ႐ႊစပ္သြင္း၍ ေ႐ႊသားအုတ္မ်ားျဖင့္ျမိဳ႕တည္ ေလ၏။ သိၾကားမင္းသိေသာ္ သတၱဝါအေပါင္းတို႔မွာ ဥပါဒ္ ေဘးဒဏ္ျဖစ္မည္ကိုျမင္၍ ေ႐ႊတို႔ကိုသိမ္းယူျပီးလွ်င္ ဥမွင္တည္ကာ သြင္းထားေလသည္။ ထိုမ်ားစြာေသာေ႐ႊကို အ ေၾကာင္းျပဳ၍ သုဝဏၰဘူမိဟုတြင္၏။ ထိုသုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ကို သီရိမာေသာကမင္းက မိမိအစ္ကို ဓမၼဇမင္းသား အားေပး၍ မင္းျပဳေစျပီး ကိုယ္တိုင္မူကား ယခင္ သုဓမၼဝတီ ျမိဳ႕တြင္ ဆက္လက္မင္းျပဳေလသည္။ သက္ေတာ္ (၆၈) တြင္ကံကုန္ရာ သုဓမၼဝတီျမိဳ႕ဆိပ္ျငိမ္၍ သုဝဏၰဘူမိ စည္ပင္ေလသည္။မင္းဆက္ ေပါင္း (၁၆) ဆက္က နွစ္ေပါင္း ၂၃၇ တိုင္အုပ္စိုးခဲ ႔သည္။သုဓမၼဝတီ ျမိဳ႕မွခြဲ၍ သုဝဏၰဘူမိကို တည္သျဖင့္ သုဘိႏၷဂရ ဟုေခၚၾကေလသည္။ ဤ ပထမ၊ ဒုတိယ၊ တတိယ သုဓမၼဝတီ၊သုဝဏၰဘူမိကား ဗုဒၶမတိုင္မီ ကာလဟု ဆိုထားပါသည္။

စတုတၳသုဓမၼဝတီ၊ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ကို ထပ္မံျပဳျပင္ျခင္း

တိႆ မင္းၾကီးသည္ သုဘိႏၷနဂရ ( တတိယသုဓမၼဝတီ၊သုဝဏၰဘူမိ) တြင္ နန္းစံစဥ္ ဂၽႊန္းစစ္သည္တို႔ဝန္းရံလာသည္။ ထိုျမိဳ႕႐ွိ သေဘာၤသားတို႔ သမုဒၵရာပင္လယ္ခရီးျဖင့္ လွည့္လည္ရာတြင္ ေတာသားလူငယ္ေလးစၾကၤာ႐ွင္ ေတြ႔လာသျဖင့္ေလးစၾကၤာကိုမင္းၾကီးအားဆက္ရာဂၽြန္းတို႔ကိုထိုလက္နက္နွင့္
ေအာင္ျမင္ခဲ႔ သည္။ ေလး႐ွင္အားေက်းဇူးၾကီးေသာေၾကာင့္သမီးေတာ္နွင့္လက္ဆက္ေပးခဲ႔သည္သို႔ေသာ္ထိုလူငယ္သည္ဇာတိကၽြန္းျပန္ေရာက္စဥ္ကြယ္လြန္၍သမီးေတာ္ကားထိုအရပ္၌ပင္ျမိဳ႕တည္ေနခဲ႔သည္။ ၾကြင္းက်န္ေသာ သားေတာ္ကားဝိဇၨာဓိုျဖစ္ခ်င္ေသာေၾကာင့္ ဝိဇၨာဓိုရ္ နွင့္လိုက္သြားရာ ထီးေမြဆက္ခံသူမ႐ွိျဖစ္ေန၏။ထို႔ေၾကာင့္ ၎နွင့္ အမည္တူ ၊အ႐ြယ္တူ ၊ ပညာသင္ဖက္ အမတ္ၾကီး၏သား တိႆကုမၼာ နွင့္ သီဟကုမၼာ တို႔ကို သားအမွတ္နွင့္ေဆာင္ယူေလသည္။ ထိုေမြးစားသား နွစ္ေယာက္ အ႐ြယ္ေရာက္ေသာ္ ရေသ့ရဟန္းျပဳလို၍ ေတာထြက္ျပန္သည္။ တိႆအမတ္ၾကီးလည္း ရဟန္းျပဳျပန္၏ ေနာင္ေတာ့ တိႆရေသ့သည္ဝိဇၨာ နဂါးမနွင့္ ေပါင္းဖက္၍ ရေသာ ဥနွစ္လံုးကို ေကာက္၍ ညီအစ္ကို နွစ္ေယာက္ တစ္လံုးစီ သိမ္းထားၾကသည္။ ထိုဥမ်ားမွ သားေယာက်ာၤမ်ားဖြားျမင္ျပီး ေနာင္ေတာ္တိႆ ရေသ့ထံမွ သားအားသုဘိႏၷကျမိဳ႕၌ တိႆမင္းၾကီးနတ္႐ြာစံေသာ္ မင္းတင္ေျမွာက္၏။ သုဘိႏၷက ျမိဳ႕နန္းကိုအသစ္ထပ္မံျပဳျပင္ကာ သုဓမၼဝတီဟုသမုတ္သည္။ ၎ တိုင္းျပည္ျမိဳ႕တို႔အလယ္ ေ႐ႊထြက္ေသာေခ်ာင္းနွင့္ ျမိဳ႕ထိပ္တြင္ ေ႐ႊထြက္ေသာ ေတာင္႐ွိျခင္းေၾကာင့္ လည္းေကာင္း ျမိဳ႔နိုင္ငံအတြင္း ေ႐ႊထြက္ေသာဌာနနွင့္ ပကတိေျမမွာ ေ႐ႊေရာင္ေပါက္ေနျခင္း ေၾကာင့္လည္းေကာင္း သုဝဏၰဘူမိျပည္ ဟုတံဆိပ္ခတ္ေတာ္မူသည္။

သထံုရာဇဝင္၌ပင္
-ဂဝံပတိ ရဟႏၱာသုဓမၼဝတီ သထံုသို႔ၾကြလာျခင္း
-သုဝဏဘူမိသို႔ ျမတ္စြာဘုရား ၾကြလာျခင္း
-ဆံေတာ္၊ ႐ုပ္ပြားေတာ္၊ဓါတ္ေတာ္မ်ား ၊ ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ၾကျခင္း
စသည္ျဖင့္ ဆက္လက္ေဖာ္ျပထားသည္။

ပဥၥမသုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕ - တိႆမင္းၾကီးလြန္ေသာ္

သားေတာ္အဆက္ဆက္လက္ဆင့္ကမ္း၍ သရိဓမၼာေသာကရာဇာ၊ ေနာက္တြင္ ဓမၼပါလရာဇာ၊ ေနာက္တြင္ သုဝဏၰရာဇာ မဟာဓမၼဇ မင္းျပဳသည္။ ထိုမင္းလက္ထက္တြင္ မဇၥ ်ိမေဒသမွ ရဟႏၱာငါးပါး ၾကြလာျပီး ဆံေတာ္ (၈) ဆူရရာ ျမိဳ႕ အေ႐ွ႕ေတာင္႐ွိ သိဂႋနိကၡေတာင္ထိပ္၌ ဆံေတာ္ နွစ္ဆူကို ဌာပနာ၍ဘီစီ -၄၁၆ တြင္ ေစတီတည္သည္။ သဂႋနိတ္ ေစတီ ယခု ျမသပိတ္ေစတီျဖစ္သည္။က်န္ဆံေတာ္မ်ားကိုလည္း နွစ္ဆူစီခြဲ၍ သမီးေတာ္တို႔ေစတီတည္ၾကသည္။ မိဖုရားငယ္မွေမြးေသာ အကုၤရ မင္းသားနန္းခ်၍သုဝဏၰရာဇာ မဟာဓမၼဇနန္းက်ခဲ႔သည္။ မင္းက်င့္တရားနွင့္လည္း မညီညြတ္ ဘုရားဌာပနာ ပါထုတ္ယူသံုးစြဲ၍ မင္းနွင့္တကြ ျမိဳ႔ကိုပါေျမျမိဳ ေလသည္။စတုတၳသုဓမၼဝတီ၊ သုဝဏဘူမိျမိဳ႕ပ်က္ေလသည္။သို႔ေသာ္သုဝဏၰရာဇာ ေတာင္နန္းစံမိဖုရားၾကီး၏သားေတာ္ နွစ္ပါးမွာထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္သြားရာ ေနာင္ေတာ္ ဥပေဒဝရာဇာ မွ ေျမျမိဳသြားေသာ ျမိဳ႕ရာေဟာင္း၏ ေတာင္ဘက္ တြင္ကပ္လ်က္ ျမိဳ႕႐ိုးသံုးထပ္ က်ံဳးသံုးထပ္ နွင့္ျမိဳ႕ၾကီးတည္ျပန္သည္။ သုဝဏၰဘူမိတိုင္း သုဓမၼပူရ ျမိဳ႕ဟု သမုတ္ေစသည္။ ညီေတာ္ ဥဒိႏၷရာဇာသံေဝမင္းသားလည္း ျမိဳ႕ရာ ေဟာင္း၏ အေ႐ွ႕ေတာင္ေပၚ၌ ရမၼာဝတီဟု ျမိဳ့တည္၍ ထီးျပိဳင္နန္းျပိဳင္ စိုးစံသည္။ ဤျမိဳ႕ကား ယခုသထံုျမိဳ႕၏အေ႐ွ႕ ေတာင္ေပၚတြင္႐ွိေသာ လဝ ျမိဳ႕ေဟာင္းျဖစ္၍ ေနာင္ေတာ္တည္သည့္ ျမိဳ႕ကား ယခု သထံုျမိဳ႕ျဖစ္သည္။ဥပေဒဝမင္းသည္ နူနာစြဲကပ္ရာ ျမိဳ႕ေတာ္၏ အေနာက္ေတာင္ ႐ွိ ပင္လယ္ကၽြန္းငယ္သို႔ပို႔လိုက္သည္။

ဆဌမသုဝဏၰဘူမိ- ဓညဝတီ မုတၱမျမိဳ႕

ေနာင္ေတာ္ အေၾကာင္းကို ရမၼာဝတီဘုရင္သိေသာ္ ဤအရပ္၌ဆက္လက္ မေနလို၍ ေဝးရာသို႔ေ႐ႊ႕ေျပာင္း ေလ၏။ တစ္ခုေသာ ေတာင္စြန္း ၏ အစြန္းအဖ်ား ပင္လယ္ကမ္းနားတြင္ ေတာမ်ားခုတ္ထြင္ ႐ွင္းလင္းေစလွ်က္ ျမိဳ႕တည္သည္။ျမိဳ႕ေတာ္ကို ဓညဝတီဟု သမုတ္ သည္။ေနာင္အခါ မုတၱမျဖစ္လာသည္။မင္းဆက္ (၁၂) ဆက္အေရာက္တြင္ ထီးနန္းပ်က္ေလသည္။ေနာက္ဆံုးမင္း လက္ထက္တြင္ နဂါးဥမွေပါက္ဖြားေသာ သူငယ္မကို မိဖုရားေျမာက္ ၍ သမလနွင့္ ဝိမလသားေတာ္နွစ္ပါး ဖြားျမင္သည္။ နဂါးမ မွန္းသိလွ်င္သတ္လိုက္ေသာေၾကာင္း အမိမဲ႔မင္းနွစ္ပါးကို ရေသ့ထံအပ္ေလသည္။ ရေသ့မွ မင္းသားနွစ္ပါးကိုျပဳစု ေစာင့္ေလွ်ာက္ျပီး အတတ္ပညာတို႔ကို သင္ၾကားေပးေလသည္။ အ႐ြယ္ေရာက္ေသာ္ ဟံသာဝတီမင္း ေနျပည္ေတာ္ေနရာကို ညႊန္ျပျပီး ဟံသာဝတီမင္းဆက္ကိုထူ ေထာင္ေစသည္။

သတၱမသုဓမၼဝတီ၊ မရိႆဘူမိ ( ျမိဳက္သဘံုျမိဳ႕)

ဥပေဝဒမင္းကို ထီးနန္းမွခ်၍ ကၽြန္းငယ္သို႔ပို႔ေဆာင္ လိုက္ေသာ အခါ ထိုမင္း၏သားျဖစ္ေသာ ရာဇာေဇာနီမင္းသား ( သီဝိ ရာဇာမင္း) နွင့္သားေတာ္ ရာဇာေဇာေဝ ေခၚ ေဇာတကုမာရ မင္း သားတို႔သည္သုဓမၼဝတီ၊ သုဝဏဘူမိ၊ သုဝဏပူရ ၌ ဆက္လက္မေနထိုင္ရဲသျဖင္႔မႉးမတ္ မ်ား နွင့္တိုင္ပင္ကာ ဘီစီ ၃၆၇ ခုနွစ္တြင္ သုဝဏၰဘူမိ ( သထံုျမိဳ႕)၏ အေနာက္ေျမာက္ဖက္ ၈ မိုင္ခန္႔ကြာေသာ ေနရာတြင္ကၽြန္းငယ္ ငါးကၽြန္းကို စုေပါင္းလ်က္ တိုင္းျပည္ထူေထာင္ကာ ရာဇာေဇာနီမင္းျပဳသည္။ခမည္းေတာ္ လြန္လွ်င္ သားေတာ္ ရာဇာေဇာေဝ ဆက္လက္ မင္းျပဳေလသည္။ဤကဲ႔သို႔ ကၽြန္းငါးကၽြန္းကု စုေပါင္း၍တိုင္းျပည္ ထူေထာင္ေသာေၾကာင့္ ပစၥိဳင္ပံု ဟုလည္း ေခၚသည္။

အဌမသုဝဏၰဘူမိ ၊ဟရိႆရဘူမိ( ေ႐ႊေလာင္းျမိဳ႕ )

မရိႆဘူမိ၊ သုဓမၼဝတီသည္ ေရလည္ေခါင္တြင္ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ မိုးအခါ အသြားအလာခက္ခဲ၍ အနာေရာဂါ ထူေျပာေသာ ေၾကာင့္ မႉးမတ္မ်ား နွင့္တိုင္ပင္ကာ ထိုျမိဳ႕မွ အေနာက္ေျမာက္ဖက္သို႔ ခရီးမိုင္ေပါင္း (၃၀) ကြာေဝးေသာ ေဆာင္ခဲေတာင္အနီး ေ႐ႊထြက္ေသာ အင္းၾကီး႐ွိရာ အရပ္သို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ခဲ႔သည္။ေ႐ႊထြက္ေသာ အင္းအနီး တည္႐ွိ၍ ဟရိႆဘူမိ သုဓမၼဝတီဟု သမုတ္သည္။ ေ႐ႊေလာင္းျမိဳ႕ ဟု လည္းေခၚသည္။ထိုျမိဳ႕ေတာ္၌ ရာဇာေဇာေဝ မင္းသည္ နန္းစံ သက္ (၁၂) နွစ္႐ွိခဲ႔သည္ ။ ေဆာင္ခဲ ေတာင္ ( ဆံေတာ္) က်ိဳက္တဲေစတီကို အၾကီး အက်ယ္ ထပ္မံ၍တည္ခဲ႔သည္။ထိုမွစ၍ က်ိဳက္ဒဲဟုအမည္တြင္သည္။

နဝမ သုဝဏၰဘူမိ( တိုက္ကုလားျမိဳ႕ )

ဘီစီ ၃၃၆ ခုနွစ္ေရာက္ေသာအခံ ေ႐ႊအင္းျမိဳ႕၊ေ႐ႊေလာင္းျမိဳ႕တြင္ ရာဇာေဇာေဝ မင္းသည္ အနာေရာဂါထူ ေျပာ ၍ လူသူကၽြဲနား အေသအပ်ာက္မ်ားလတ္ေသာ္ ပင္လယ္ကမ္းနားသို႔ ေ႐ႊ႕ေျပာင္း ရန္အၾကံျဖစ္ေပၚ၍မႉးမတ္ တို႔ နွင့္ တိုင္ပင္ျပန္ေသာ္ သေဘာတူၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ က်ိဳက္ေကသာရ ဘုရား ၏ အေနာက္ေတာင္ ေထာင့္ ႐ွိေျမညီတဝက္ ေတာင္ေစာင္း တဝက္တြင္ ျမိဳ႕တည္၏။ ျမိဳ႕အနံကား အေ႐ွ႕အေနာက္ တာ ၅၀၀ ( ကိုက္-၁၇၅၀၊ မီတာ-၁၀၀၀) အလ်ားမွာမူ ေတာင္ ေျမာက္ တာ ေပါင္း ၇၅၀( ၂၆၂၅ကိုက္- ၊ ၂၄၀၀မီတာ ) ႐ွိ၏ ျမိဳ႔အမည္ မွာ ေဘးေလာင္းေတာ္ တိႆဓမၼသီဟရာဇာ မင္းၾကီး တည္ထားခဲ႔ေသာ သုဓမၼဝတီ၊ သုဝဏၰဘူမိျမိဳ႕နွင့္ ေနရာဌာန ေတာင္ပင္လယ္ျမစ္ေခ်ာင္း႐ွိပံု အေနအထားတူေသာေၾကာင့္ သုဝဏၰဘူမိ ရဠ သုဓမၼဝတီ ဟုသမုတ္ခဲ႔သည္။ထိုျမိဳ႕နွင့္ဆက္စပ္ေနေသာ တိုက္ကလား ျမိဳ႕ေဟာင္းေနရာ ဒိုးခလြန္းေတာင္ ( ေကလာသ ) ေတာင္၏ အေနာက္ေျမာက္ဖက္ ေတာင္တန္းေတာင္ေျခရင္းတြင္႐ွိသည္။ယခု အယက္သမ ႐ြာေနရာ ျဖစ္သည္။ထိုျမိဳ႕တည္ထားပံုမွာ ေတာင္ဖက္မ်က္နွာ ႐ွိေတာင္ကမ္းပါးယံ ေက်ာက္ကမ္းပါးယံ တို႔ကိုျမိဳ႕႐ိုးလုပ္သည္။ အေ႐ွ႕ဖက္ အေနာက္ဖက္ တြင္လည္း ေက်ာက္ကမ္းပါး တဝက္ နွင့္ ေက်ာက္ခဲ စီထားသည္။ေျမာက္ဖက္တစ္မ်က္နွာမွာ ေက်ာက္ေျမနွင့္ေရာေနွာဖို႔ျပီး ျမိဳ႕႐ိုးလုပ္သည္။ ရာဇာေဇာေဝ မင္းတည္ေသာ သုဓမၼဝတီ၊သုဝဏၰဘူမိ တိုက္ကလားျမိဳ႕မွာ( ၃၈၄ ဟက္တာ) အ႐ြယ္မွ်႐ွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္တိုက္ကလား ( ဝင္းက) သည္ ၊ အယက္သမ တိုက္ကုလားထက္ အ႐ြယ္အစားခ်င္း နႈိင္းယွဥ္ လွ်င္ ႐ွစ္ဆေက်ာ္မွ်ပိုၾကီးသည္။ ဤမင္းေနျပည္ေတာ္တြင္ မင္းဆက္ေပါင္း ဆယ္ဆက္ စိုးစံခဲ႔သည္။

ဒႆမသုဝဏၰဘူမိ၊ သုဓမၼပူရ

တိုက္ကလားနယ္သုဓမၼဝတီသထံုျပည္သည္ ပင္လယ္နွင့္နီးကပ္ သည္ ျဖစ္၍ ပင္လယ္ကမ္းျပိဳရာ ျမိဳ႕တပိုင္းပါျပိဳေလသည္။ ယုဂႏၶ ကုမာမင္းသားလည္း ျပည္သားတို႔ပင္ပမ္း၍ ဘိသိတ္ပင္မခံေသးပဲ မႉးမတ္တို႔နွင့္တိုင္ပင္၍ ေ႐ွးအခါက ဘိုးေလာင္းေတာ္ ဥပေဒဝရာဇာသံေဝ မင္းၾကီးတည္ေထာင္ ခဲ႔ေသာ သုဓမၼပူရျမိဳ႕ေတာ္ေဟာင္းေနရာသို႔ဘီစီ ၉၄ ခုနွစ္တြင္ ျပန္၍ေျပာင္းေ႐ႊ႕ ကာထီးနန္းစိုက္ထူစိုးစံခဲ႔သည္။မင္းဆက္ ႐ွစ္ဆက္တိုင္ စိုးစံခဲ႔ၾကရာ ဓမၼပါလမင္းလက္ထက္တြင္ သာသနာကိုခ်ီးေျမွာက္လွ်က္ တရားဓမၼကိုခ်ီးေျမွာက္ခဲ႔သည္။ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္တြင္ ဓမၼပါလမင္းလက္ထက္ သာသနာ နွစ္ ၉၃၀ သို႔ေရာက္ေသာအခါ အ႐ွင္မဟာ ဗုဒၶေဃာသမေထရ္ ၊ သီဟို႒္ကၽြန္းမွ ပိဋိကတ္ သံုးပံု ပါဠိေတာ္နွင့္ အ႒ကထာ က္ို မာဂဓ ဘာသာျဖင့္ ေရးကူး၍ သုဝဏၰဘူမိ သထံုျပည္သို႔ ယူေဆာင္ခဲ႔သည္ ။ ထိုအကာလ မွစ၍ သထံုျပည္၌ ပိဋိကတ္ေတာ္ ျပန္႔ပြား၍ ပဋိပတၱိ၊ ပဋိေဝဓ တည္းဟူေသာ သာသနာေတာ္လည္း ထြန္းကားျပန္သည္။ ထိုမင္းမ႐ွိသည္႔ေနာက္အစဥ္အတိုင္းဆက္လက္စိုးစံၾကရာ မင္းဆက္ ၃၀ ဆက္ထိတိုင္ျပန္ေလသည္။ အဇိဏၰရာဇာမင္း လက္ထက္တြင္ သူရဲၾကီး၊ ပ႐ုတ္ၾကီး၊ ပ႐ုတ္ငယ္( ျဗတ္ဝိ၊ ျဗတၱ) တို႔ေပၚထြန္းသည္။ ထိုမင္းအနိစၥျဖစ္လွ်င္ သားဥဒိႏၷရာဇာ မင္းျပဳ သည္။ ဤမင္း ၄၈ မင္းဆက္တိုက္ သုဓမၼပူရ ျမိဳ႕သည္ ေ႐ႊေက်ာင္း၊ ေ႐ႊဇရပ္၊ေ႐ႊျပသာဒ္ေစတီ၊ ႐ုပ္တုဆင္းတုေတာ္မ်ား၊ ပဋိပတၱိနွင့္ျပည့္စံုေသာ ရဟန္းပညာ႐ွိမ် ား ၊ ပုဏၰား၊ေဗဒင္တတ္ လူပညာ႐ွိသူျမတ္တို႔ နွင့္ တာဝတႎသာကဲ႔သို႔ေအးခ်မ္းစြာ႐ွိသည္။ ထိုမင္းလြန္ေသာ္ သားေတာ္ မနုဟာ ( အသက္-၁၈) မင္းတက္သည္။ သီရိၾတိဘဝနာဓိတ်ာပဝရ ဟူေသာ ဘြဲ႔အမည္ခံယူသည္။ ဆဒၵါန္ဆင္မ်ိဳး ခ်ည္း ဆင္ျဖဴေတာ္၂၃ စီး ရေတာ္မူသည္။ သူရဲၾကီးကုလား ညီေနာင္ ျဗက္ဝိနွင့္ ျဗတၱကို ဘိုးေဘးမ်ားနည္းတူ ခ်ီးေျမွာက္ခဲ႔သည္။ ေဘးေလာင္းေတာ္ ေကသရဇာမင္းၾကီးလက္ထက္ကရေသာ ရန္အေပါင္းေအာင္ ေစသည့္ ဖားစည္ေတာ္ၾကီးကိုလည္းရသည္။ဤတန္ခိုးတို႔ျဖင့္ ျပိဳင္ဖက္ကင္းဘုရင္တပါး ျဖစ္ခဲ႔သည္။ ပအာဝနျမိဳ႕မင္းၾကီးထံ သမီးကညာဆက္ရန္ ေတာင္းေသာ္ ဖားစည္ၾကီးနွင့္ သူရဲနွစ္ဦးကို ဖ်က္ဆီးရန္သင္ၾကား၍ သမီးေတာ္ကိုဆက္သလိုက္ေလသည္။မိဖုရားလည္းအၾကံေအာင္၍ ျဗတ္ဝိ ေသ၍ ျဗတၱ ပုဂါရာမ( ပုဂံ) သို႔ေျပး၍ အေနာ္ရထာသို႔ ခိုလႈံေလသည္။ဖားစည္ၾကီးမွာလည္း မိဖုရားေၾကာင့္ပင္ ႏြားနက္ေရျဖင့္ က်က္မိ၍ မနုဟာမင္း ဘုန္း နိမ့္ရေလသည္။ ထိုအခါ အရိယာသံဃာေတာ္တို႔ လြင့္ပါးေလသည္။ တစ္ပါးေသာသာမေဏမွာ အရိမဒၵနာပူရ ပုဂံျမိဳ႕၏နယ္ပယ္ သို႔ေရာက္ေသာ္ မုဆိုးတို႔ကအနု႐ုဒၶေဒဝ မင္း သို႔ဆက္ေလသည္။ ထိုမင္းကား ရတနာသံုးပါးကို အထူးနွစ္သက္ပါေသာ္လည္း ပရိပတၱိသာသနာေတာ္အမွန္ကို မၾကားနာရေသး၍ သထံုျပည္သည္ သာသနာ တည္၍ ပိဋကတ္တတ္ေျမာက္ေသာ ရဟန္းေတာ္အမ်ား ႐ွိေၾကာင္းကို သာမေဏထံမွ ၾကားသိရေလသည္။ ထိုအခါ သာသနာေတာ္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ စစ္သည္ဗိုလ္ပါမ်ားနွင့္ သုဓမၼာဝတီသို႕ ခ်ီတက္ျပီး တစ္ဆယ့္တစ္လလုပ္ၾကံလွ်င္ သထံုျပည္ ပ်က္ေလသည္။ဓမၼေစတီမင္း၏ ကလ်ာဏီသိမ္ေက်ာက္စာတြင္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္စံလြန္သည္မွာ ၁၆၀၀ သာ႐ွိျပီဟုမွတ္အပ္၏။ သာသနာသကၠရာဇ္ (၁၆၀၁) ခု ျမန္မာသကၠရာဇ္ (၄၁၉) ခုေရာက္ေသာအခါ အရိမဒၵနာ မည္ေသာ ပုဂံျပည္ကိုအစိုးရေသာ အေနာ္ရထာမင္းေစာသည္ ပိဋကတ္သံုးပံုနွင့္တကြ ရဟန္းသံဃာအေပါင္းကို ေဆာင္ယူခဲ႔၍ အရိမဒၵနပူရ ပုဂံျပည္ၾကီးကို ဗုဒၶသာသနာတည္ေစခဲ႔သည္။ဟုေဖာ္ျပထားပါသည္။

ျမန္မာ့မွန္နန္းရာဇဝင္ၾကီးတြင္ ထိုသထံုျပည္ကား ဘုရားသခင္႐ွိ ေတာ္မူစဥ္ အစစြာ သီဟရာဇာ မည္ေသာ မင္းသည္မင္းျပဳ၏။ ထိုမင္းမွစ၍ မနူဟာမင္းတိုင္ေအာင္ ေလးက်ိပ္႐ွစ္ေယာက္ေသာ ( တိုက္ကလား မင္း ဆယ္ဆက္မပါ) မင္းတို႔သည္ ဘုန္းတန္ခိုး အာဏာနွင့္ျပည့္စံုေတာ္မူ၍ ဘုရား႐ွင္သာသနာကိုအစဥ္ ေဆာင္႐ြက္ၾကပါသည္။ျပည္သူအေပါင္းတို႔သည္လည္း ဒါန၊ သီလအစ႐ွိေသာ ေက်းဇူးနွင့္ျပည့္စံုၾကသည္ျဖစ္၍ နတ္ျပည္ကဲ႔ သို႔ အလြန္ဝေျပာစြာျဖစ္သည္ဟု စာမ်က္နွာ- ၂၄၈ တြင္ေဖာ္ျပထား ပါသည္။

ရာဇဝင္ထဲမွသုဝဏၰဘူမိအေၾကာင္းမွာပံုျပင္ဆန္လြန္းလွသည္ မဟုတ္ေခ် ။အထက္တြင္ေဖာ္ျပထားသကဲ႔သို႔တိတိက်က် အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူနိုင္မည့္သမိုင္းဝင္ံအခ်က္အလက္မ်ားပါဝင္ေနသည္ကိုေတြ႕ရမည္။ ဥပမာ သမိုင္းဆရာၾကီးမ်ား မ်က္စိလည္ ေနေသာ သထံု ဘယ္ဟာလဲ ၊ဘယ္မွာလဲ ဆိုသည့္အေျဖကိုေပးထားသည္။ သထံုသည္ စစ္ေတာင္းျမစ္နွင့္ သံလြင္ျမစ္တို႔ အၾကားမွာပင္ အခ်ိန္နွင့္အမွ် ေနရာေပါင္း ကိုးေနရာခန္႔ ေ႐ြ႕လ်ားတည္ေထာင္ခဲ႔ပံုကို ျမင္သာေအာင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ သုဝဏၰဘူမိသည္ အျခားေနရာမဟုတ္ ယခု သထံုပင္ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအက် ျပဆိုထားသည္။ ဤနယ္ေျမသည္ အထူးက်ယ္ေျပာလွသည္ မဟုတ္ လက္႐ွိသထံု ခ႐ိုင္တစ္ခုအတြင္းသာျဖစ္သည္။ သမိုင္းဝင္ျမိဳ႕ ေဟာင္းမ်ား စုျပံဳလွ်က္တည္ေနရာလည္းျဖစ္္သည္။ ဤရာဇဝင္ကိုပင္ အတည္ယူရမလား ေ႐ွးေဟာင္းနွင့္ သမိုင္းပညာ႐ွင္ၾကီးမ်ား ယေန႕တိုင္ခြဲျခား၍ မရနိုင္ေသးေပ ။ သထံုအမွန္မ႐ွိေၾကာင္း တြင္တြင္သာေျပာေနၾကသည္။ ၁၉၇၅-၇၈ ခုနွစ္တူးေဖာ္ေရးကာလ၌ ျမိဳ႕႐ိုးေဟာင္း၊က်ံဳးေဟာင္း၊ နန္းေတာ္ရာေဟာင္း ၊သာသနိက အေဆာက္အအံု ေဟာင္းမ်ားထင္႐ွား က်န္႐ွိေနေသးေသာ သထံုျမိဳ႕ေဟာင္း ကိုမတူးျဖစ္ခဲ႔ေပ။ ျမိဳ႕ထက္ဝက္ကမ္းျပိဳ၍ေပ်ာက္ဆံုးေနေသာ တိုက္ကုလားျမိဳ႕ေဟာင္းကိုသာ ပထမဦးစားေပးေ႐ြးခ်ယ္တူးခဲ႔ ရသည္။ ပဲခူးကလ်ာဏီ သိမ္ေက်ာက္စာပါ ဗုဒၶသာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္မ်ား အေသာကေခတ္ ( အိႏၵိယ) ကဦးစြာေရာက္ခဲ႔ ေၾကာင္းကို သမိုင္းျပႆနာအျဖစ္ ေ႐ွ႕တန္းတင္ခဲ႔ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပမည္။ သထံုကိုမေ႐ြးခဲ႔ေပ။ ျပီးေနာက္ ၂၀၀၀ ျပည့္နွစ္တြင္တစ္ၾကိမ္တူးေဖာ္ျပီ းဆက္မလုပ္ေတာ့ပဲ ကြင္းဆက္ျပတ္ေနပါသည္။ ထို႔ျပင္ ျမန္မာတို႔၏ မုတၱမ ပင္လယ္ေကြ႔ တြင္ သုဝဏၰဘူမိအစဥ္အလာ ႐ွိသလိုပင္ ထိုင္းပင္လယ္ေကြ႔ဝန္းက်င္တြင္လည္း သုဝဏၰဘူမိအစဥ္အလာ ႐ွိေနပါသည္ ။

ေပါေမာၡ လု႕စ္၏ Old Burma Early Pagan တြင္ ေဖာ္ျပသည့္ သုဝဏၰဘူမိ သည္ မုတၱမပင္လယ္ေကြ႕ တြင္႐ွိ၍ သထံုေဒသျဖစ္သည္။ ထိုင္းနိုင္ငံ သုေတသီတို႔သတ္မွတ္ေသာ ( ယူဆေသာ ) သုဝဏၰဘူမိ သည္ယိုးဒယား ( ထိုင္း ) ပင္လယ္ေကြ႕မွ နန္ကြန္ပထုန္ေဒသျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ကိုလိုနီ ေခတ္မွစစ္ၾကိဳေခတ္အထိ သုဝဏၰဘူမိကို စူးစမ္း႐ွာေဖြ ေဖာ္ထုတ္၊ လြပ္လပ္ျပီးေခတ္တြင္ ကမာၻကသိေအာင္ ေပါေမာကၡလု႕စ္က တင္ျပထားျပီးျဖစ္ပါ သည္။ယခု ထိုင္းနိုင္ငံသည္သာ သုဝဏၰဘူမိ ျဖစ္ထိုက္ေၾကာင္း သမိုင္းအဆိုတစ္ရပ္ေပၚထြက္လွ်က္ သမိုင္းအေမြ လုယူရန္ၾကိဳး စားလာသည္ကိုျဖင့္ မြန္တိုင္းရင္းသားမ်ား ျမန္မာ့ သမိုင္းသုေတသီမ်ား မည္သို႔ သက္ေသျပ ရန္ၾကိဳးစားၾကသည္ ကို ဆက္လက္၍ ေလ့လာသြားပါမည္။

သွ်င္ေလညင္း ။ ။ (၆၊၃၊၂၀၁၃)

special thanks to ;ဦးစံဝင္း(သမိုင္းသုေတသန) သုဝဏၰဘူမိသုေတသန
ဦးရည္စိန္ သုဝဏၰဘူမိ၏တည္ေနရာ တို ့မွကိုးကားျပင္ဆင္ေဖာ္ျပသည္။

Photo Detail : http://myanmartraditionalcollection.blogspot/.

သကၠထူပဆံေတာ္ရွင္

မြန္ျပည္နယ္၊ ဘီးလင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဝိုင္းပတ္ေက်းရြာ၊ သုဝဏၰဘူမိ

ဓါတ္ပုံ-ကုိ Minn Thaik (from-ရွမ္းျပည္နယ္ဓါတ္ပံု၀ါသနာရွင္မ်ားအဖြဲ ့)

0 comments

Readers Comments

City Life Burma

Featured Video

City Life Burma

City Life Burma